Psikolojik değerlendirme, çeşitli psikolojik yöntemler kullanılarak bireylerin yeteneklerini, davranışlarını, bireysel özelliklerini değerlendirme sürecine verilen isimdir. Psikolojik testler bu değerlendirme de önemli yer tutmaktadır.
Projektif testler, Freud’un dinamik formulasyonuna dayanır. Yansıtma rahatsız edici düşünceleri, kabul edilmesi güç fikirleri, duyguları dışa yansıtarak dış algılamayı etkileyen ego savunma mekanizmasıdır.
Projiktif testler terimi ilk defa 1939 yılında L. K. Frank tarafından ortaya atılmıştır. Projektif testlerin amacı, bireye belirsiz bir uyarıcı vererek onun duygularını, düşüncelerini, fikirlerini cevaplarında yansıtmasını sağlamaktır.
Projektif testlerin özelliklerini genel olarak şöylece sıralayabiliriz:
PROJEKTİF TESTLER UYGULAMA VE RAPORLAMA EĞİTİMİ İÇERİK:
Children’s Apperception Test (C.A.T.) :
Çocuklar için uygulanan sözel bir testtir. Bireysel olarak uygulanır. 3-10 yaş çocuklarına uygulanır. Zaman sınırlaması yoktur. Projektif yaklaşımlı olan test, hayvanlarla ilgili düzenlenmiş 10 resimden oluşmaktadır.
Tematik Algı Testi (T.A.T.):
T.A.T. 30 tane resim kartından oluşmaktadır. Resimler uyarıcı olarak kişide düşünmeyi canlandırabileceği kişiler arası ilişkileri kendine özgü biçimde alabileceği içerikte hazırlanmıştır. Resimler somut ve ayrıntıyı gösterecek şekilde değil, hayal gücünü harekete geçirebilecek şekilde silik, kapalı ve sembolik olarak hazırlanmıştır. T.A.T. çocuklar, gençler ve yetişkinlerin komplekslerini, heyecanlarını, duygularını ve önemli ihtiyaçlarını açığa çıkarmak için uygulanmaktadır. Yetişkinler ve gençler olarak ikiye ayrılır.
(F.A.T.)
Lydia Jackson(1972) tarafından hazırlanmış olan bu test, çocuğun aile içindeki yerini belirleyen, deneğin ailesi ile kurmuş olduğu ilişkiler hakkında bilgi veren bir testtir. Psikolojik araştırma, teşhis ve tedavide kullanılan pratik bir testtir ve ayni zamanda annesi çalışan çocukların duygusal gelişiminin incelenmesinde kullanılmaktadır. F.A.T.testi çocuğun ailesine karsı tutumunu, aile bireylerinin çocuğa karsı tavırları, deneğin ailevi ve duygusal sorunları hakkında ipuçları vermek amacıyla uygulanır.
Louisa düss Psikanalitik Hikayeler Testi:
4-12 yaş arasındaki çocukların iç dünyalarını ve olası çatışmalarını anlamak için psikanalitik teori temelli hazırlanmış bir projektif testtir. 10 tane tamamlanmış öyküden oluşan test bireysel olarak uygulanır. Testte zaman sınırlaması yoktur.
Beier Çocuk ve Yetişkinler İçin Cümle Tamamlama Testi:
Yansıtma tekniklerinden olan bu test, geniş kullanım alanına sahiptir. Bireylerin ve grupların tutum ve duygularının incelenmesinde yararlanıldığı gibi, klinik çalışmalarda da kullanılmaktadır. Bu testle okul, işyeri gibi ortamlarda sıklıkla rastlanılan sorunlarda tespit edilmektedir. Testin A ve B formu vardır. A formu, 8 ile 16 yaşlar arasındaki çocuklara uygulanmaktadır. B formu ise, daha yukarıdaki yaşlara özgü bir testtir. A formunda 56; B formunda da 67 eksik cümle vardır.
D10 Projektif Çizim Testi
Jean Le Me adli bir psikolog tarafından düzenlenmiş ve uygulanmaya başlanmıştır. D-10 testi hem zihinsel hem de duygusal yönleri içeren bir testtir. 8 ve daha yukarı yastakilere uygulanır. Test kolektif olarak da uygulanabilir. Ancak bireylerin birbirlerini görmeleri sağlanmalıdır. Çünkü kişinin davranışlarını izlemek önemli veriler sağlayabilir. Zaman sinirli değildir.